fredag den 8. marts 2013

Ombetrækning af spisebordsstole

Vi har købt et 100 år gammelt spisebord i massivt egetræ, med udskæringer og udtræk så det bliver næsten dobbelt længde. Der var dog ingen stole til, så jeg har været på jagt efter nogle passende spisebordsstole længe. Endelig fandt jeg nogle! Jeg fik de 6 stole for 600kr, men de skulle så til gengæld ombetrækkes... Det har jeg aldrig prøvet, men valgte at kaste mig ud i det alligevel.
 
Her er resultatet
 

Egentlig ville jeg helst have haft betrukket stolene med luksus vævet stof i svag rosa med guldmønster, sådan romantisk stil. Men bare tanken om dyrt, sart stof og fedtede børnefingre, gav mig nærmest stress. Så jeg endte med at vælge noget luksus nappa, altså kunstlæder, i cremefarve.
Materialer: Ferrari kunstlæder 140x160cm, koldskum Rg45 200x120x2 cm, universallim = 1000kr inkl. fragt.

Arbejdsbeskrivelse; ombetrækning af stole
-Klip stoffet ud, der skal være ca. 5 cm ekstra på hver af sædets 4 sider
-Skær skumgummien ud, der skal være ca. 2 cm ekstra på hver af de 4 sider.
-Fjern det betræk og polstring der er på møblerne
-Lim skumgummiet på sæderne med universallim
-Skær det skumgummi der er ud over sædet, i en 45 graders vinkel, så det tvinges omkring sædets kant når betrækket strammes.
-Betrækket klipses/sømmes fast. Start med én klips midt på hver af de 4 sider. Betrækket skal sidde godt stramt!
-Husk at tage mål og strække betrækket helt lige, hvis der er striber eller mønster i betrækket.
-Klips/søm nu betrækket fast fra den midterste klips og ud mod hjørnerne, stop ca. 5 cm fra hjørnet.
-Fold betrækket omhyggeligt om hjørnet, det kan tage lidt tid at finde en metode der giver et godt resultat, og det kan være nødvendigt at klippe, for at undgå at betrækket kommer til at ligge i så mange lag, at klipsen enten ikke kan holde eller at sædet ikke kan presses ned i stolerammen. Så test under vejs om det fungere inden alle hjørner afsluttes.
Nu har jeg jo som nævnt brugt tyk nappa, det kan sagtens være at stofbetræk er meget nemmere i hjørnerne.

Sætter du også gammelt i stand, frem for at købe nyt?

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...