fredag den 15. marts 2013

Romkugler; giv en gammel kage nyt liv

Ungerne og jeg var forbi min mor til eftermiddagskaffe i går, hun bød os på en bid kage.
Den var desværre blevet kedeligt tør, så jeg tog den med hjem og lavede den om til romkugler, som vi så delte med hende i dag
- Totalt lækkert, og næsten gratis for kagen var jo allerede bagt.

 
 
Mit første forsøg med romkugler var i sidste uge (kage bliver aldrig tør her, den bliver spist inden), men jeg forsøgte mig med en kageopskrift uden æg, og det var ingen succes! Den var så klæbrig at den dårligt kunne synkes, og så var gode råd jo dyre, for kagen var uspiselig men jeg var lækkersulten, og jeg ville hade at skulle smide den ud og have spildt ingredienserne.
 
 
Opskriften er simpel og helt på slum; Romkugler af kagerester:
 
Kageresten (eller den mislykkede kage) smuldres i en skål.
Syltetøj og rom/romessens tilsættes efter behag, dejen æltes/smattes grundigt med hånden. 
Er det ikke en chokoladekage, tilsættes kakaopulver.
Er dejen for tynd/klistret eller ikke sød nok, tilsæt flormelis.
Er dejen for tør, tilsæt mere syltetøj.
Dejen rulles til kugler i hånden, og trilles i kokos, kakao eller krymmel.
 

 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...