mandag den 22. april 2013

Grovbrød med øl

Her er opskriften på vores foretrukne grovbrød.
Der skal øl i hvilket Trolden finder meget spændende, for 'børn og mig må jo ikke få øl, mor' :-)
Opskriften er med surdej, første gang jeg bagte det brugte jeg bare en halv portion af en rugbrødssurdej, og efterfølgende tager jeg ca. 100 g af dejen og gemmer i køleskabet til næste bagnings surdej.


Groft brød med masser af smag, 2 stk:
1/4 pk gær - 600g vand - 100g surdej - 825g hvedemel - 120g rugmel - 120g sigtemel - ½ øl - 50g sirup - 2 spsk salt.
Opløs gæren i vandet. Tilsæt surdej og rør den godt ud. Tilsæt lidt af melet, så øl, sirup og salt. Til sidst resten af melet.
Dejen bliver rigtig klistret. Tag lidt fra til surdej.
Dejen hæver i køleskab natten over, enten i brødforme med film om, eller i skålen med en pose om.
Bages ved 260 grader i 10 min, derefter skrues ned på 200 grader i 20 min.

1 kommentar:

Pippi sagde ...

Min mand laver også grovbrød fra bunden af. Det sparer rigtig mange penge, og brødet bliver mange gange bedre end det man køber. Prøv engang at bage denne opskrift:

http://nyeboller.dk/opskrifter/grovbrod/

Velbekomme

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...