torsdag den 11. april 2013

Hotdogbrød

Menuen stod på hotdogs, så jagten på en opskrift på hotdogbrød gik ind. Jeg fandt en hos Newyorker By Heart.
Jeg har tilpasset den til hvad jeg havde i skabene og til 8 stks, som var hvad jeg havde brug for.


8 stk Hotdogs-/pølsebrød

35g gær - 2,5dl lunt vand - 1 æg - 35g olie - 1 tsk salt - 2 tsk honning
- 100g speltmel (sigtet) - 50g grahamsmel - 350-400g hvedemel -- Pensling: 1 æg + sesam.

Opløs gæren i vandet. Tilsæt resten, huske at der altid skal lidt mel i en dej før salt (og sukker) kommer i.
Hold lidt mel tilbage og brug så lidt som muligt, for at få luftig og lette brød.
Hæver lunt tildækket i skålen (fx i en pose) 30 min (Jeg satte det i køleskabet først, for jeg var i god tid med at røre dejen sammen - det skal jo passe med ungernes lur).
Del dejen i 8 lige store dele, rul dem som lange hotdogbrød og lig på bagpladen med film over.
Her hæver de nu til ca dobbelt størrelse (minimum 40 min). Derefter pelsles de og drysses med sesam.
Bages i forvarmet alm ovn i 10-15 min ved 225 grader, til de er gyldne.
Tip - Lad altid bagepladen med det hævende brød stå på komfuret mens ovnen forvarmer, så hæver de ekstra godt synes jeg.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...